Amazon sluit zich aan bij initiatief tegen verkoop antisemitische boeken
Amazon heeft zich aangesloten bij het initiatief om de online verkoop van antisemitische boeken tegen te gaan, dat vorig jaar is gestart door de Nationaal Coördinator Antisemitismebestrijding. Het initiatief streeft naar een betere en meer efficiënte aanpak van webshops en online platforms om antisemitische content te weren uit hun assortiment, naast de aanpak via het strafrecht.
Bol, Marktplaats, Audax Retail (Bruna en Readshop), Libris en NBD Biblion wisselen sinds een jaar methoden en ervaringen uit om de verkoop van antisemitische content tegen te gaan.
Eddo Verdoner, Nationaal Coördinator Antisemitismebestrijding: “Een steeds groter deel van de boekverkoop is online. Dat stelt ons voor nieuwe uitdagingen. Daarom is een nieuwe benadering nodig om de verkoop van antisemitische content tegen te gaan, naast de wettelijke aanpak. Het is belangrijk dat zoveel mogelijk online spelers zich daarbij aansluiten. Het is positief dat een grote internationale partij als Amazon aansluit en zijn kennis en ervaring hiervoor wil inzetten.”